Voedingspsychologie

Voedingspsychologie is de wetenschap van het effect van voedingsstoffen op je stressniveau, stemming, emoties, je manier van denken, gedrag en drang naar eten.
Je kan met voedingspsychologie werken aan een drang naar ongezonde voeding, overgewicht, depressie, angsten, een laag zelfbeeld, piekeren, slaapklachten, ADHD, geheugen -en concentratieproblemen, burn-out, (chronische) vermoeidheid, pijn- en darmklachten.

 

Acceptance and Commitment Therapy 

ACT, Acceptance and Commitment Therapy, is een nieuwe generatie gedragstherapie die je helpt om op een flexibele manier om te gaan met de obstakels die je tegenkomt (Acceptance), zodat je kan blijven investeren in de dingen die je écht belangrijk vindt (Commitment).

Hoewel het veranderen van je eetgewoonten erg belangrijk is, gaat het niet vanzelf. Er bestaan twee soorten hindernissen bij het veranderen van je voedingspatroon:

  • Externe hindernissen
    • Denk hierbij aan een gebrek aan kennis, tijd of geld. Je krijgt van mij daarom de nodige wetenschappelijke kennis aangereikt.
  • Interne hindernissen
    • Gedachten zoals: “iedereen eet toch zo ongezond”, “het zit in mijn genen en er is niets aan te doen”, “ik heb geen doorzettingsvermogen, het heeft geen zin om te proberen”, “ik begin morgen wel” of “ik verdien iets lekkers”.
    • Gevoelens zoals: frustratie, een gevoel van leegte, stress, verveling of eenzaamheid dat je probeert weg te eten.
      Lichamelijke sensaties zoals: spanningen, vermoeidheid of een drang naar suikers en ongezonde vetten.

Met behulp van Acceptance and Commitment Therapy (ACT), een gedragstherapeutische methode, leer je omgaan met moeilijkheden die komen kijken bij het veranderen van je voedingspatroon, zoals storende gedachten, gevoelens en lichaamssensaties. We gaan aan de slag met ervaringsgerichte oefeningen om vaardigheden aan te leren om met interne barrières om te gaan. Deze oefeningen zijn erg praktisch en down-to- earth.

  • Je denkt na over het belang van gezonde voeding in jouw leven. Om je intrinsieke motivatie aan te wakkeren, gaan we samen onderzoeken waarom het voor jou persoonlijk van belang is om een gezond eetpatroon uit te bouwen. Je fysieke en mentale gezondheid hebben immers een grote invloed op de rest van je leven: je relaties, je werk, zelfontplooiing, genieten van je vrije tijd, en meer.
  • Je leert technieken om je voedingsgewoonten te veranderen en oncomfortabele gevoelens te hanteren.
  • Je neemt deel aan ervaringsgerichte oefeningen om anders om te gaan met eventuele negatieve gedachten en een negatief zelfbeeld.
  • Je stelt jezelf de vraag waarom je doet (teveel eten of drinken) wat je doet (dit noemt men ook een functie-analytische bril). Men eet of drinkt bv. teveel om stress, schuldgevoelens, een gevoel van eenzaamheid, een drang naar eten of alcohol weg te krijgen. En je leert een andere manier om met dat ongemak om te gaan.

De combinatie van deze nieuwe én effectieve vorm van gedragstherapie met de nieuwste inzichten over voeding is vooruitstrevend. Het biedt je kansen om je klachten zelf aan te pakken en je leven vorm te geven in de richting waarvan je droomt.

Inzichten uit de Positieve psychologie of Levenslooppsychologie kunnen  veranderingen in leefstijl ondersteunen. We gaan uit van je kracht (in plaats van klacht) om jouw motivatie  met betrekking tot het aanpassen van je leefstijl te vergroten. Er wordt doelgericht gekeken naar wat werkt/ helpt. Wat heeft je in het verleden geholpen en wat juist niet?

psycho neuro immunology