Herken je bovenstaande symptomen?

Burn out: opgebrand, uitgeblust en uitgeput – dit zijn termen waar tegenwoordig helaas veel mensen zich in herkennen. De huidige maatschappij is gericht op presteren. Om jezelf en je gezin te onderhouden, moeten vaak vele ballen in de lucht worden gehouden. Hierbij zijn we geneigd om over grenzen te gaan. Voor je het weet, bevind je je in een situatie waarbij dit ten koste gaat van je gezondheid! De diagnose burn out wordt steeds vaker gesteld, mede ook door de stress die (de maatregelen rond) het coronavirus veroorzaakt.

Als je een  burn out hebt word je vaak doorverwezen naar een psycholoog. Er is niets mis met inzicht krijgen in je overtuigingen en gedachtepatronen, maar bij burn out is dit niet voldoende. Allereerst is bij burn out óók sprake van uitputting in het fysieke systeem. Dat moet dan ook behandeld worden. Chronische stress put de bijnieren uit, maakt het zenuwsysteem overbelast en de hormonen ontregeld. Dit zorgt er uiteindelijk voor dat het lichaam opgebrand is en mensen veel fysieke stressklachten ervaren zoals hoofd- en rugpijn. Daarnaast zijn in de aanloop naar een burn out vaak jarenlang emoties weggedrukt, omdat deze in het moment niet gevoeld konden of mochten worden. Bijvoorbeeld angst of verdriet.

Er is een belangrijke lichamelijke component die bijdraagt aan het ontstaan en in stand houden van burn-out klachten.  Een rode draad is de HPA-as, de stress-as.

De therapie bestaat uit het beïnvloeden van:

  • De invloed van chronische stress op hormonaal vlak, het immuunsysteem en ontstekingsprocessen in het lichaam
  • Mogelijke oorzakelijke fysiologische factoren en andere factoren die een verstoring van het evenwicht in stand houden en de meting hiervan (bv. glucosehuishouding)
  • Interacties met andere hormonen
    • Alvleesklier (oa insuline aanmaak)
    • Geslachtshormonen (bv hormonale schommelingen en veranderingen, zoals tijdens de hormonale cyclus en de overgang)
    • Schildklier (staat onder druk bij langdurige stress)
  • Via leefstijl en voeding deze processen herstellen en het inzetten van supplementen.
  • Het behandelplan voor burn-out bestaat uit
    • Voedingsadvies
    • Suppletie
    • Stressreductie bv. middels toepassen van ACT principes
    • Neurotransmitters optimaliseren
    • Endorfinesysteem goed laten functioneren
    • Overige factoren
  • ACT principes om te ervaren wat voor jou belangrijk is, jou helpt bij het bereiken van een gezondere balans in je leven en het implementeren van leefstijlverandering.
  • Door deze aandacht voor lichaam en psyche kan herstel plaats vinden